vrijdag 17 april 2015

Vicky den Engelsman (16), klas 3d VMBO

In dit blog worden 10 vragen gesteld aan een (oud)leerling, (oud)student of docent van Edudelta. Elk interview zal weer andere vragen bevatten, omdat hij of zij blind 10 getallen noemt, zonder te weten welke vragen daarbij horen. Deze keer het woord aan Vicky den Engelsman. Vicky zat eerst op CSW, maar is dit schooljaar ingestroomd in de derde klas VMBO. Via dit interview leert iedereen haar gelijk wat beter kennen, want Vicky is een schrijfster in de dop!

1. Wat is je droombaan?
Een droombaan? Tja.. die vraag wordt mij vaak gesteld en ik heb er ook al een paar jaar over nagedacht, maar alsnog weet ik het niet. Er zijn zoveel leuke beroepen! Als kind wist ik het natuurlijk meteen en dan riep ik: ‘Ik word prinses!’. Er zijn al veel beroepen langs gekomen in mijn hoofd… politie, kunstenaar, tekenlerares, juffrouw, brandweer, bloemschikster! Nee, dat worden ze toch allemaal niet (al zou ik het wel allemaal eens willen proberen). Op dit moment denk ik aan de kappersopleiding. Maar wie weet wat ik volgende maand wel niet wil?! Astronaut misschien?

2. Wat vind je belangrijk in het leven?
Jeetje! Dat is een lastige vraag. Om eerlijk te zijn heb ik misschien wel een kwartier over deze vraag nagedacht. Het eerste wat in mij op kwam, toen ik de vraag las, was dat ik het belangrijk vind dat iedereen gezond en gelukkig is. Maar omdat ik mijn antwoord zo standaard vond probeerde ik iets anders te verzinnen. Zo makkelijk is dat helaas nog niet. Uiteindelijk heb ik besloten dat het belangrijk is om dit soort vragen te moeten beantwoorden. Het klinkt misschien gek, maar je gaat wel over het leven nadenken. En hoe anderen zich daar bij voelen. Misschien vergeet ik het morgen wel weer, maar het idee is er. Ik heb gedacht aan anderen en aan mijzelf. Conclusie: Ik vind het belangrijk om over het leven na te denken.

3. Werk je liever met je handen of uit boeken?
Je merkt misschien al wel uit de vorige vraag dat ik beroepen leuk vind waar je alleen maar met je handen hoeft te werken. Leren is eigenlijk nooit mijn ding geweest. (Sorry papa en mama!)
Als kind wist ik al dat ik later met m’n handen wilde gaan werken. Vroeger was ik altijd al aan het knippen, plakken, tekenen en schilderen. Toen sloegen mijn fantasieën al op hol, en nu stiekem nog steeds een beetje! 

4. Hebben jouw vrienden invloed op jouw keuze voor een opleiding?
Op deze vraag wilde ik eigenlijk al meteen ‘nee’ antwoorden, maar nu ik hier iets langer over na zit te denken krijg ik toch een beetje het idee dat vrienden je (kunnen) beïnvloeden. Vrienden kunnen je natuurlijk op een negatieve, maar ook een positieve manier beïnvloeden. Mijn vriendinnen beïnvloeden mij gelukkig op een goede manier. Zij steunen mij in mijn keuzes en geven gelukkig ook hun eigen mening als dat nodig is. Als ik ze vertel wat ik voor opleiding ik wil doen krijg ik ook meteen te horen dat dat echt bij mij past.

5. Wat is jouw meest trotse bezit?
Hmmm… bezit? Ik heb niet echt een bezit waar ik trots op ben. Als je personen als bezit mee zou mogen rekenen dan zou mijn zus Cèline mijn trotste bezit zijn. Mijn zus en ik lijken eigenlijk totaal niet op elkaar, maar ik denk dat dat ook juist de reden is waarom ik trots op haar ben. Ze kan goed leren en als ze iets wil dan gaat ze er ook de volle 200% voor. Soms ben ik daar wel eens jaloers op, maar ik denk dat ik beter trots dan jaloers kan zijn. I am proud! En dat mag ook wel eens gezegd worden!

6. Kan spieken kwaad?
Oops! Dit soort vragen kan ik maar beter niet beantwoorden voor de schoolsite! Maar om nou te zeggen dat het harstikke fout is… haha! Ik denk dat spieken geen kwaad kan. Als je het maar niet tijdens je examens doet en natuurlijk ook niet bij elke vraag op een proefwerk. Vorig jaar keek ik soms af, maar ik besef mij steeds meer dat het geen nut heeft. Je moet tenslotte toch echt zelf je examens doen!!

7. Liever vroeg beginnen en vroeg uit of laat beginnen en laat uit?
Dit verschilt bij mij enorm. Als het lekker weer is dan wil ik vroeg beginnen zodat ik in de middag lekker in de tuin kan zitten. Maar als het regent of ik ben heel erg moe dan is een dagje uitslapen ook wel eventjes fijn. Helaas hebben we er als leerlingen weinig over te zeggen en het rooster wat ik nu heb is ook niet al te positief. Elke dag het eerste uur beginnen en alleen op woensdag uitslapen. Maar ik heb niks te klagen want op woensdag uitslapen is juist fijn! Je hebt dan een soort van break in het midden van de week.

8. Welke zaken in het nieuws raken je het meest?
Het nieuws vind ik niet leuk om te lezen of te zien. Je krijgt alleen maar negatieve meldingen. Maar natuurlijk zijn er dingen die mij raken. Het raakt mij bijvoorbeeld als er een grote ramp is gebeurd en er dus veel doden bij zijn gevallen. Het is geen leuk nieuws maar wel de waarheid. Als ik nieuws zou moeten maken dan zouden mijn nieuwsberichten bestaan uit foto’s en filmpjes van jonge kinderen, recepten van heerlijke taartjes, gelukkige mensen, en lekker weer!

9. Wat zijn jouw toekomstplannen?
De toekomst! Al sinds ik klein ben kijk ik uit naar de toekomst. Het eerste wat mij te binnen schiet als ik aan de toekomst denk is om te trouwen met mijn vriend Thijs en om samen met hem kinderen te krijgen. Het klinkt misschien allemaal heel erg overdreven, maar ik weet voor 200% zeker dat hij de ware voor mij is en dat ik dus ook echt oud met hem wil worden. Samen met Thijs wil ik heel graag in een knus huisje gaan wonen met een heleboel foto’s van ons en de kinderen aan de muur. Ik heb natuurlijk nog heeeel veel meer toekomstplannen maar die houd ik even lekker voor mijzelf. Laat ik eerst maar eens vooruit kijken op de meivakantie, want dan vieren Thijs en ik samen onze verjaardagen en ik verheug mij enorm op de zomervakantie. Want dan ga ik heerlijk op vakantie met mijn vriend naar Turkije!! Ik denk er elke dag aan dus ik denk dat ik dat wel een (voltooid) toekomstplan kan noemen.

10. Wat doe je heel graag buiten school?
Het liefst ga ik na schooltijd naar mijn vriend. Eigenlijk ben ik bijna altijd met hem samen te zien. En als dat niet zo is dan zien we elkaar wel via FaceTime. Maar gelukkig zie ik Thijs in het weekend altijd en dan doen we natuurlijk leuke dingen. Vaak bezoeken we een stad, oh en de bioscoop is ook een van onze favoriete uitjes. En als we lui zijn of het is slecht weer dan liggen wij lekker Netflix te kijken met een pizza op onze schoot. (Ja, ik weet het! Lekker ongezond.. haha). Eigenlijk is mijn leven heel simpel.. School, eten, Thijs, slapen en dat dan herhalen. Tuurlijk heb ik ook andere dingen die ik moet doen, maar dat is teveel om op te noemen. Ik geniet gewoon van de mooie momenten en niemand die dat van mij zou kunnen afpakken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten