maandag 30 maart 2015

Tanja Platschorre-Taalman (29), oud-studente én docente Bloem MBO

In dit blog worden 10 vragen gesteld aan een (oud)leerling, (oud)student, docent of medewerker van Edudelta. Elk interview zal weer andere vragen bevatten, omdat hij of zij willekeurig 10 getallen noemt, zonder te weten welke vragen daarbij horen.
Deze keer is het woord aan Tanja Platschorre-Taalman, docente Bloem op het MBO. Tanja heeft een dubbele rol in dit interview, want ze is zowel een oud-leerling áls docente bij Edudelta. Nieuwsgierig naar wat zij te vertellen heeft?

1. Wat zou je ooit nog willen doen in je leven?
Als ik een bucketlist zou moeten maken zou hij heel erg lang zijn. Ik wil nog zo veel. Maar ik zou wel graag een keer willen raften of iets dergelijks. 

2. Welk vak tijdens je opleiding vond je het minst leuk?
Hmm... vooral alle bloemgerichte vakken vond ik erg leuk. Maar plantenkennis vond ik vooral erg lastig. Ik heb dyslexie, dus dat maakt het wel iets lastiger, maar zeker niet onmogelijk!

3. Wanneer is een student echt klaar om in het werkveld aan de slag te gaan?
Dit is voor alle studenten verschillend. Volg je een BBL opleiding dan sta je al voor een groot deel van de week in het werkveld. Maar over het algemeen zou ik zeggen: wanneer hij of zij de opleiding goed heeft doorlopen en een diploma heeft behaald. En wat misschien nog wel belangrijker is: als hij of zij er zelf aan toe is om te gaan werken. Want na het MBO kun je natuurlijk ook eerst nog verder studeren.

4. Welke dag zal je nooit vergeten?
Er zijn meerdere dagen die ik nooit zal vergeten. Maar die kunnen jullie vast wel raden. Maar de dag dat ik mijn MBO-4 diploma bloem kreeg, hebben ze mij het Zeeuws knoopje (Astrantia) genoemd. Die bloem is altijd aan mij blijven ‘plakken’. Vandaar dat mijn BloemenAtelier dan ook De Astrantia heet.

5. Waar ben je te vinden tijdens de zomervakanties?
Vaak vooral in en om het huis, bij onze kinderen. En een aantal weken op een kleine eenvoudige camping met de vouwwagen.

6. Wat is het leukste kant van docent zijn?
Het omgaan met de studenten vind ik het allerleukste. Samen werken, groeien en ontwikkelen.
Maar ook het afnemen van de proeve van bekwaamheid en de BPV bezoeken vind ik erg leuk!

7. Wat was je droombaan toen je klein was?
Heel vroeger wilde ik balletjuf worden. Helaas was mijn lijf hiervoor niet geschikt ;-) Terwijl ik de MBO opleiding Bloem volgde ontstond het idee om naast een baan in de bloemen ook docente bloem te worden.

8. Waarin zou je jezelf nog willen verbeteren als docent?
Multitasking zou in bepaalde lessen wel eens handig zijn…

9. Hoe belangrijk is uiterlijk voor je?
Ik vind het belangrijk om er verzorgd uit te zien. Maar de uitwerking kan van dag tot dag verschillen. Netjes in een jurkje of in een gewone broek met een trui en haar in een staart.

10. Wat zou je aan de wereld willen veranderen?
Bij deze vraag zie ik een Amerikaanse miss voor me die dan zegt: "wereldvrede, geen honger enz." :-) Maar ik denk niet dat je dat bedoelt. De liefde voor de bloemen zouden mensen wel weer meer terug mogen krijgen. Want wie wordt er nou niet blij van een verse en mooie bos bloemen op tafel? Maar dat is misschien ook wel weer voor de hand liggend voor een docente bloem ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten